Svjesnost o unikatnom, krhkom prirodnom bogatstvu koje naša država posjeduje možemo postići pobuđivanjem interesa mladih za promatranje i istraživanje prirodnih staništa u njihovom okružju. Na nivou škole pokrenut je projekt „Spoznaj bioraznolikost“, e-prirodoslovna zbirka. Projektom se provodi informatizacija i determinacija prirodoslovne zbirke III. gimnazije, Split. Tijekom godina prikupljen je veliki broj primjeraka koje treba imenovati, opisati i izložiti kako bi poslužili kao izvorna stvarnost i osnova za stvaranje virtualne prirodoslovne zbirke. Buđenjem znatiželje i istraživačkog potencijala potiče se kritičko promišljanje kod najproduktivnijih dobnih skupina koje su potencijal u promicanju Hrvatske kao države velikih bioraznolikih resursa. Važnost zbirke je i kontinuirani doprinos projektu inventarizacije prirodoslovnog bogatstva s ciljem očuvanja i učvršćivanja nacionalnog identiteta Republike Hrvatske. Snaga i korisnost ovog projekta je trajno sudjelovanje učenika u njegovom osmišljavanju, provođenju i nadograđivanju. Omogućila bi se dostupnost svih materijala putem mrežne aplikacije te bi se ostvarila intenzivna suradnja s vanjskim stručnim suradnicima. Postavili bi se temelji za sljedeći korak – povezivanje zbirki svih škola i javnih ustanova na platformi koja bi svim sudionicima povezanim u mreži omogućila autonomnost („Mreža školskih prirodoslovnih zbirki“). Za ostvarivanje ciljeva potrebno je višegodišnje sustavno provođenje aktivnosti u kojima bi učenici, prepoznati i potaknuti zahvaljujući mentorima, odabrali svoje mjesto u projektu te dodatno razvili interese kako bi realizacija projekta bila što uspješnija. Učenik je na ovaj način postavljen u središte samog procesa te svojim aktivnostima nadograđuje projekt. Projekt će se provoditi u više faza. Uz izradu zbirke timovi će sinergijski djelovati i u izradi prigodnih animacija u cilju promicanja i evaluacije zbirke kroz oblike samovrednovanja i vanjskog vrednovanja.
realizacijom projekta unaprijediti kvalitetu učenja, rada i boravka u školi, školskih i izvanškolskih aktivnosti te život u zajednici
omogućiti dostupnost materijala uz mogućnost povezivanja s vanjskim suradnicima i zbirkama drugih škola i javnih ustanova u jednu mrežu u kojoj bi svi zadržali autonomnost – MREŽA ŠKOLSKIH PRIRODOSLOVNIH ZBIRKI.
Učenik svojim aktivnostima nadograđuje projekt potican radoznalošću i inovativnošću. Potrebno je višegodišnje sustavno provođenje. Prva faza je pobuđivanje interesa za izvannastavni rad u STEM području. Pripremne radnje za provedbu projekta su u tijeku, prikupljena je dovoljna količina materijala. Praktičan rad i vježbe koje se odvijaju za vrijeme nastave, zatim edukativni filmovi i dodatna edukacija učenika o autorskim pravima, pravilima citiranja te upoznavanje i pregledi dostupnih baza podataka su oblici rada koji se provode u ovoj fazi. Timovima učenika bit će dodijeljeni mentori te će im se odrediti popisi zaduženja: Tim IT podrške- učenici osmišljavaju program, mrežnu aplikaciju, dizajn stranice, način unosa podataka i kreiranje poveznica. Oni će biti informatička podrška tijekom provedbe i ostvarivanja cjelokupnog projekta. Ostala tri tima učenika zadužena su za fotografiranje, opisivanje svakog izloška koji se nalazi u prostorima škole, korištenje vjerodostojne literature te unošenje podataka u bazu. Logo i vizualni identitet projekta također je autorski rad učenika. Prva faza je zaključena s postavljanjem zbirke i determiniranjem svih primjeraka u istoj. Sljedeća faza je organiziranje terenske nastavi, fotonatjecanja, manjih projekata koji bi ostvarili međupredmetnu suradnju i povezivanje prirodoslovlja i dramske pedagogije, likovne umjetnosti… Naprednu fazu predstavlja umrežavanje s drugim školama te suradnja sa znanstvenicima. Sadržaji virtualne zbirke: IZLOŠCI- uz primjerke iz školske zbirke dostupne su i virtualne zbirke. ISTRAŽIVAČKI PROJEKTI- koje su proveli učenici škole te iste prezentirali na natjecanjima i smotrama. RADIONICE- tijekom nastavnog procesa te učenički uradci modela. LITERATURA DOSTUPNA U ŠKOLI. PORTAFOLIO- upute za izradu svih potrebnih stavki. Projekt omogućuje nadopunu nastavnih sadržaja te pruža podlogu za provođenje svih strategija učenja. Omogućava kreiranje kompeticija za razumijevanje i dizajniranje održivog razvoja.
4. Korisnici projekta
Mentori i učenici koji su osmislili i sudjeluju u izradi projekta. Autori i koordinatori projekta su nastavnice biologjije i kemije: Vesna Dobronić, prof. ment. te Ines Alujević, prof. sav. i stručna suradnica školska knjižničarka Maja Duplančić, dipl. knjižničar i prof. hrv. j. i pov. umj., koordinatorica je projekta.
Sastavljeno je i četiri tima učenika od kojih svaki broji po tri člana.
Stručnjaci koji bi svojim komentarima i determinacijama podigli kvalitetu zbirke na znanstvenu razinu te je tako učinili korisnom i međunarodnim znanstvenim krugovima.
Učenici III. gimnazije, ali i učenici drugih škola te javne ustanove na području Hrvatske kao i svi zainteresirani posjetitelji mrežnih stranica.
Putem mrežnih stranica škole te stranice Prirodoslovne zbirke III. gimnazije, Split.
Organizacija fotosafarija; objava fotonatječaja na zadane teme; postavljanje izložbe.
5. Osobe odgovorne za provedbu
Vesna Dobronić, prof.ment. biologije i kemije- 15 godina rada u nastavi i 3 u JUPP Vransko jezero kao stručni suradnik- biolog
Ines Alujević, prof. sav. biologije i kemije- 27 godina rada u nastavi